Υποδομές
Πρόκληση για την ενέργεια στην επόμενη προγραμματική περίοδο θα αποτελέσει για το νομό , η έρευνα για τον εντοπισμό γεωθερμικού πεδίου και ορυκτών , ιδιαίτερα στον ευρύτερο χώρο Λούρου – Άρτας , η άμεση αξιοποίηση του οποίου θ’ αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τη συναλλαγματική διαρροή που υπάρχει σήμερα , η παροχή απ’ την Ιταλία φυσικού αερίου και η έρευνα – αξιοποίηση των νέων εναλλακτικών πηγών ενέργειας (αιολική, ηλιακή κ.λ.π. )
Παρά την πληθώρα αθλητικών σωματείων και αθλητικών δραστηριοτήτων , η κατάσταση στο τομέα του Αθλητισμού παραμένει στάσιμη εδώ και πολλά χρόνια με αποτέλεσμα ο νομός ν’ αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα σε θέματα αθλητικής υποδομής καθώς και χώρων πράσινου και αναψυχής .
Σ’ αυτό συνετέλεσε σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι τα έργα αθλητικής υποδομής δεν ήταν επιλέξιμα στο Β΄ Κ.Π.Σ. Παρά ταύτα όμως, τα τελευταία χρόνια η κατάσταση βελτιώθηκε κάπως και σε αυτό συνετέλεσε κυρίως η κατασκευή του κλειστού Γυμναστηρίου Πρέβεζας. Πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο Κλειστό Γυμναστήριο 2.000 τ. μ., χωρητικότητας 2.000 θέσεων το οποίο περιλαμβάνει στίβο, γήπεδο μπάσκετ, βόλλεϋ, χάντμπωλ κ. λ. π. Εξωτερικά του Κλειστού Γυμναστηρίου κατασκευάστηκε χώρος για την στάθμευση των αυτοκινήτων και γήπεδο τένις – βόλλεϋ, ενώ ολοκληρώθηκε πρόσφατα και η πρόσβαση προς το Κλειστό Γυμναστήριο ( καλλίτερη, συντομότερη και ασφαλέστερη ).
Εκτός από το Κλειστό Γυμναστήριο Πρέβεζας στο νομό έχουν κατασκευαστεί, λειτουργούν και χρησιμοποιούνται από τους μαθητές της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και τα παρακάτω Κλειστά Γυμναστήρια στις αντίστοιχες Σχολικές μονάδες :
• Κλειστό Γυμναστήριο στο Λύκειο Φιλιππιάδας εμβαδού 670 τ.μ.
• Κλειστό Γυμναστήριο στο Λύκειο Πάργας εμβαδού 842 τ. μ.
• Κλειστό Γυμναστήριο στο 1ο Λύκειο Πρέβεζας
• Κλειστό Γυμναστήριο στο Συγκρότημα των 2ου, 3ου και 4ου Γυμνασίου Πρέβεζας
• Κλειστό Γυμναστήριο στο Γυμνάσιο – Λύκειο Καναλακίου
• Κλειστό Γυμναστήριο στο 1ο Γυμνάσιο Πρέβεζας
• Κλειστό Γυμναστήριο στο συγκρότημα των 1ου, 2ου Γυμνασίων Φιλιππιάδας
Επίσης σύντομα ολοκληρώνεται και το νέο σύγχρονο Κλειστό Γυμναστήριο στο Καναλάκι το οποίο χρηματοδοτήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος Ελλάδα 2004.
Στο νομό υπάρχει μια υποδομή Κέντρων Υγείας και το Νοσοκομείο της Πρέβεζας , το οποίο όμως έχει σοβαρές ελλείψεις τόσο σε θέματα εξοπλισμού όσο και σε εκπαιδευμένο προσωπικό. Παρά το γεγονός ότι το Ιατρικό δυναμικό του νομού αυξήθηκε σε νέους γιατρούς και νέες ειδικότητες , εν τούτοις υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις Ιατρικού δυναμικού σε κρίσιμες ειδικότητες με αποτέλεσμα μεγάλο τμήμα του νομού να εξυπηρετείται από τα δύο μεγάλα Νοσοκομεία των Ιωαννίνων (Πανεπιστημιακό και Χατζηκώστα ).
Αναλυτικότερα στο νομό λειτουργούν και αντιστοιχούν:
1 Δημόσιο Νοσοκομείο ( Γενικό Νομαρχιακό Νοσοκομείο Πρέβεζας ) δυναμικότητας 110 κλινών
4 Κέντρα Υγείας ( Θεσπρωτικού, Καναλακίου, Φιλιππιάδας, Πάργας )
Αριθμός Ιατρών : 108 ( 2001 )
Αριθμός Οδοντιάτρων : 65 ( 2001 )
Αριθμός Ιατρών ανά 1.000 κατοίκους : 1,86
Ο νομός αεροπορικά εξυπηρετείται απ’ το αεροδρόμιο του Ακτίου που είναι μικτής χρήσης ( στρατιωτικό και επιβατικό ) . Το αεροδρόμιο του Ακτίου θεωρείται πρωταρχικής σημασίας υποδομή για το νομό αφού σε συνδυασμό με την υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου – Πρέβεζας και το λιμάνι Πρέβεζας συμβάλλει καθοριστικά στον εκσυγχρονισμό των μεταφορικών δικτύων της ευρύτερης περιοχής και στην άρση της συγκοινωνιακής της απομόνωσης.
Το αεροδρόμιο του Ακτίου υποχρησιμοποιείται σήμερα απ’ την Αεροπλοία και απ’ τα charters αν και είναι απ’ τα ασφαλέστερα αεροδρόμια της Ελλάδας. Εξυπηρετεί μικρό αριθμό πολιτικών πτήσεων και θα μπορούσε ν’ αξιοποιηθεί πολύ περισσότερο απ’ την Πολιτική Αεροπορία .
Το αεροδρόμιο του Ακτίου έχει πολύ καλό προσανατολισμό χωρίς την ύπαρξη φυσικών εμποδίων που θα δημιουργούσαν προβλήματα στην προσέγγισή του και κάλλιστα από την άποψη αυτή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα από τα καλύτερα αεροδρόμια της χώρας. Επιπλέον η θέση του στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο των Βαλκανίων και της Νότιας Ευρώπης είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι έχει επιλεγεί και χρησιμοποιείται ως στρατιωτική βάση για τα ιπτάμενα ραντάρ του ΝΑΤΟ, τα AWAKS.
Οι μετεωρολογικές συνθήκες που επικρατούν στη περιοχή δεν δημιουργούν ιδιαίτερα προβλήματα στη λειτουργία του. Μάλιστα συμβαίνει στο αεροδρόμιο του Ακτίου να προσγειώνονται αεροπλάνα που δεν μπορούν να προσεγγίσουν το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων όταν επικρατεί κακοκαιρία. Στους ανασταλτικούς παράγοντες του αεροδρομίου είναι ότι αυτό έχει χαρακτηριστεί ως ΄΄ τοπικό ΄΄, μικρής δηλαδή σημασίας, ενώ θα μπορούσε να εξυπηρετεί αποδοτικά μια ευρύτερη περιοχή με συνολικό πληθυσμό γύρω στους 150.000 κατοίκους.
Ο αερολιμένας καταλαμβάνει μια έκταση 451 στρεμμάτων και βρίσκεται σε μια απόσταση 4,3 Km από την πόλη της Πρέβεζας. Πρόσφατα, στα πλαίσια του Β΄ Κ. Π. Σ., το αεροδρόμιο ανακαινίστηκε και διατέθηκαν 5 περίπου δις δρχ. για την επέκταση του Αεροσταθμού , την διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και τη κατασκευή νέου δαπέδου στάθμευσης των αεροσκαφών. Έτσι στη θέση του παλαιού κτιρίου του Αεροσταθμού που είχε εμβαδόν 2.060 τ. μ. και κατεδαφίστηκε, ανεγέρθηκε νέο σύγχρονο κτίριο που σήμερα παρέχει όλες τις απαιτούμενες εξυπηρετήσεις συνολικού εμβαδού 5.000 τ. μ.
Η κίνηση των επιβατών τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μια σημαντική αύξηση ιδίως τους θερινούς μήνες (Μάη μέχρι και Σεπτέμβρη) καθώς την περίοδο αυτή μετακινούνται οργανωμένα γκρουπ τουριστών με πτήσεις τσάρτερς κυρίως από το εξωτερικό.
Η πρόκληση επομένως είναι το αεροδρόμιο του Ακτίου με τις νέες εγκαταστάσεις υποδοχής που διαθέτει και σε συνδυασμό με την αύξηση των δρομολογίων, να διαδραμματίσει σημαντικότερο αναπτυξιακό ρόλο τόσο για την πόλη της Πρέβεζας, όσο και για την ευρύτερη περιοχή.
Ο Ν. Πρέβεζας δεν συνδέεται με το διεθνές ακτοπλοϊκό δίκτυο . Το λιμάνι της Πρέβεζας έχει εμπορικό χαρακτήρα , όμως , δεν έχει σταθερή κίνηση. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες για τη βελτίωση της υποδομής και του τεχνικού εξοπλισμού του , καθώς και για την προστασία του. Η αναβάθμισή του και ο χαρακτηρισμός του ως λιμάνι εθνικού επιπέδου είναι πρωταρχικής σημασίας για την περιοχή γιατί εκτός απ’ την τουριστική ανάπτυξη θ’ αυξηθεί κατακόρυφα και η εμπορική του κίνηση . Επιπρόσθετα , σημαντική συμβολή στην τουριστική ανάπτυξη θα έχει η άμεση ακτοπλοϊκή σύνδεση Πρέβεζας – Ιταλίας .
Η Πρέβεζα αποτελούσε μέχρι το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο το κύριο διακομετακομιστικό κέντρο της Ηπείρου. Μετά τον πόλεμο η κίνηση αγαθών και επιβατών από και προς το λιμάνι Πρέβεζας ήταν σχετικά χαμηλή.
Το λιμάνι εξυπηρετούνταν από μια αποβάθρα στην ανατολική ακτογραμμή της πόλης. Μόνο 100 μ. από το συνολικό μήκος αυτής της αποβάθρας είχαν το απαραίτητο βάθος ( 8 – 10 μ. ) για την προσάραξη μεσαίου μεγέθους πλοίων, ενώ το υπόλοιπο ήταν κατάλληλο για πλοία μικρής χωρητικότητας καθώς και για ψαρόβαρκες. Κατά μήκος των κρηπιδωμάτων υπήρχαν τοποθετημένες σιδερένιες δέστρες για τα πλοία.
Στα πλαίσια του Β΄ Κ. Π. Σ. ( 1994 – 2001 ) έγινε εκβάθυνση – διαπλάτυνση του υπάρχοντα διαύλου ναυσιπλοίας σε μήκος 2.700 μ., πλάτους 60 μ. και βάθους 12 μ. Το βάθος αυτό αρκεί για πλοία χωρητικότητας 20.000 τόννων. Επίσης το πλάτος των 60 μ. στην υπάρχουσα διατομή σε συνδυασμό με την εκβάθυνση που έγινε αρκεί για απλή κυκλοφορία. Επίσης έχουν τοποθετηθεί δύο φωτοσημαντήρες για αναβάθμιση της μόνιμης σήμανσης ενώ έγινε και εξομάλυνση του πυθμένα του διαύλου . Τέλος ενισχύθηκε σημαντικά ο τεχνικός εξοπλισμός του λιμανιού με την προμήθεια ενός καινούργιου αμεταχείριστου λιμενικού γερανού , ενός πετρελαιοκίνητου ελαστικοφόρου φορτωτή και δύο πετρελαιοκίνητων περονοφόρων ανυψωτικών μηχανημάτων. Επί πλέον στα πλαίσια του INTERREG / 3 ( Γ΄ Κ. Π. Σ. ) προβλέπεται να γίνουν σύντομα συμπληρωματικές εργασίες εκβαθύνσεων στον δίαυλο και το λιμάνι της Πρέβεζας ώστε να δοθεί ακόμη καλλίτερη εξυπηρέτηση ελιγμών στα εμπορικά πλοία που χρησιμοποιούν το λιμάνι της Πρέβεζας.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το λιμάνι της Πρέβεζας λόγω της ευνοϊκής του θέσης στον γεωγραφικό χώρο της Ελλάδας προβλέπονταν να εξελιχθεί σε σημαντικό εξαγωγικό και εισαγωγικό λιμένα της χώρας για την εξυπηρέτηση κυρίως της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας. Μάλιστα μια παλαιότερη γενική προγραμματική μελέτη των μεταφορών για τον Ελλαδικό χώρο καθόριζε ως πιο συμφέρουσα οδό για την μεταφορά των προς εξαγωγή γεωργικών προϊόντων της Δυτικής Ελλάδας προς τις χώρες της Ευρώπης την θαλάσσια οδό μέσω των λιμένων της Πάτρας και της Πρέβεζας. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο το λιμάνι της Πρέβεζας είχε χαρακτηριστεί παλαιότερα ως ΄΄ μεταφορική πύλη ΄΄ εξαγωγής των προϊόντων της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας και μεταφοράς τους προς την Δυτική και Κεντρική Ευρώπη με αυτοκίνητα ψυγεία μέσω οχηματαγωγών πλοίων και έδωσε το έναυσμα κατασκευής των νέων έργων του λιμανιού. Δυστυχώς όμως στη συνέχεια λόγω έλλειψης επαρκών πιστώσεων δεν κατέστη δυνατό τα έργα του λιμανιού να ολοκληρωθούν και να υλοποιηθούν όπως αρχικά είχαν προβλεφθεί και μελετηθεί (τα κρηπιδώματα περιορίστηκαν στο μισό από το αρχικά προβλεπόμενο σχέδιο) με συνέπεια σήμερα το λιμάνι της Πρέβεζας να υπολειτουργεί σε σχέση με την προοπτική που κατασκευάστηκε δηλαδή σαν ΄΄ μεταφορική πύλη ΄΄ της Δυτικής Ελλάδας για τις θαλάσσιες μεταφορές. Για τον ρόλο αυτό επιλέχτηκε τελικά το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Ωστόσο το λιμάνι της Πρέβεζας αποτελεί τον μοναδικό ( επίσημα χαρακτηρισμένο ) εμπορικό λιμένα της Ηπείρου ενώ το λιμάνι της Ηγουμενίτσας λειτουργεί κυρίως ως επιβατικό λιμάνι.
Η εμπορευματική κίνηση τα τελευταία χρόνια είναι μικρή και εμφανίζει διακυμάνσεις από χρονιά σε χρονιά. Οι εισαγωγές μέσω του λιμανιού αφορούν κυρίως ξυλεία, ζωοτροφές, καλαμπόκι και δημητριακά ενώ οι εξαγωγές είναι σημαντικά περιορισμένες και αφορούν κυρίως εσπεριδοειδή, χέλια και βαμβακερά νήματα. Τους θερινούς μήνες το λιμάνι της Πρέβεζας παρουσιάζει αυξημένη κίνηση σε σκάφη αναψυχής υπό Ελληνική και ξένη σημαία τα οποία προσδένουν στο εσωτερικού του λιμενίσκου που χρησιμεύει ως μαρίνα ενώ μερικές φορές φτάνουν και κρουαζιερόπλοια.
Τέλος, όσον αφορά τη Μαρίνα Πρέβεζας, η οποία είχε προγραμματιστεί στα πλαίσια του Β΄ Κ. Π. Σ. και υλοποιήθηκε από τον Ε. Ο. Τ. θα πρέπει να τονιστεί ότι κατασκευάστηκαν μόνο τα λιμενικά έργα, ενώ σταμάτησαν και δεν έγινε ποτέ έναρξη εργασιών των χερσαίων εγκαταστάσεων, με συνέπεια η λειτουργία της μαρίνας να είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η προβλήτα του λιμανιού Πάργας έχει παραδοθεί σε λειτουργία και βελτιώνει σημαντικά την τουριστική υποδομή της πόλης , ανταποκρινόμενη στις αυξανόμενες ανάγκες .
Άλλα λιμάνια στο νομό δεν υπάρχουν , εκτός από ορισμένα αλιευτικά καταφύγια ( π.χ. της Λυγιάς ) που την τουριστική περίοδο φιλοξενούν μικρό αριθμό σκαφών αναψυχής .
Το υπάρχον οδικό δίκτυο βρίσκεται σε κατάσταση παρόμοια με εκείνη του μέσου όρου της Ελλάδας .
Η γεωγραφική θέση του νομού έχει πολλά πλεονεκτήματα ως προς τις δυνατότητες ανάπτυξης στον τομέα των μεταφορών . Ο νομός όμως συμμερίζεται τη σχετική απομόνωση της Βορειοδυτικής Ελλάδας απ’ την υπόλοιπη χώρα και εμφανίζει περιοχές με τοπικά προβλήματα σύνδεσης με το νομαρχιακό και διαπεριφερειακό δίκτυο μεταφορών . Έτσι , η συγκοινωνιακή απομόνωση της περιοχής δεν έχει αρθεί ακόμη . Το κύριο αστικό κέντρο του νομού και πρωτεύουσά του Πρέβεζα εξακολουθεί να βρίσκεται έξω απ’ τον κύριο συγκοινωνιακό άξονα της Δυτ. Ελλάδας .
Τα τελευταία χρόνια το οδικό δίκτυο του νομού έχει βελτιωθεί σημαντικά παρά ταύτα ακόμη δεν μπορεί να θεωρηθεί ικανοποιητικό .
Αναλυτικότερα :
Το οδικό δίκτυο του Νομού Πρέβεζας (εθνικό κι επαρχιακό) αποτελείται από τους παρακάτω Οδικούς άξονες:
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Εθνική Οδός Πρέβεζας- Ηγουμενίτσας (55km)
21η Εθνική Οδός Πρεβέζης- Ιωαννίνων ( 65km)
9η Εθνική Οδός Αρχάγγελου-Γλυκής ( 34km)
Ενωτικό τμήμα Ε.Ο. Πρέβεζας-Ηγουμενίτσας & 21ης Ε.Ο. (7 km)
ΠΡΩΤΕΥΟΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
1η Επαρχιακή Οδός Πρέβεζας –Αγίου Θωμά –Αγιοι Απόστολοι (8km)
2η Επαρχιακή Οδός Πρέβεζας –Μύτικα (10km)
4η Επαρχιακή Οδός Καναλλάκι- Σταυροχώρι- Μόρφι προς Μαργαρίτι (12km)
5η Επαρχιακή Οδός Μόρφι-Πάργας – Ανθούσα προς Πέρδικα (18km)
10η Επαρχιακή Οδό Στεφάνη –Θεσπρωτικό- Άσσος-όρια νομού προς Δερβίζιανα (25km)
11η Επ. Οδό Φιλιπιάδας- Πέντε Πηγάδια-όρια Νομού (16,5km)
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
13η Επ. Οδό Φιλιπιάδας- Ρωμιά-Ριζοβούνι (12km)
3η Eπαρχιακή Οδός Κανάλι-Καστροσυκιά- Λούτσα κλπ,(31km)
6η επαρχιακή Οδός ενωτική Σαμψούντας- Σινώπης (5,2km)
7η Επαρχιακή Οδό Λούρο -Ζάλογγο-Καμαρίνα (11km)
9η Επαρχιακή Οδό Ρεματιά-Αλώνι- Όρια Νομού προς Ρωμανό
Από τους παραπάνω Οδικούς άξονες οι τρεις πρώτοι και συγκεκριμένα η Ε.Ο. Πρέβεζας- Ηγουμενίτσας, η 21η Ε.Ο. και η 9η ΕΟ συντηρούνται και παρακολουθούνται από τη ΔΕΣΕ, περιφερειακή υπηρεσία συντήρησης του Οδικού δικτύου με έδρα τα Ιωάννινα. Οι υπόλοιποι οδοί και συγκεκριμένα όλο το Επαρχιακό Οδικό δίκτυο παρακολουθείται και συντηρείται από τη ΔΤΥ της Ν.Α. Πρέβεζας.
Όσον αφορά τους αγροτικούς δρόμους αυτοί βρίσκονται σε πολλή κακή κατάσταση , έχουν χαμηλό κυκλοφοριακό φόρτο ,δημιουργούν όμως τεράστια προβλήματα ασφαλείας στο υπόλοιπο Εθνικό και Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο, καθόσον εμπλέκονται ,διασταυρώνονται ή εκκινούν και καταλήγουν σε αυτό, χωρίς καμία προδιαγραφή σύνδεσης. Ο πολύ μεγάλος αριθμός των «αγροτικών οδών» που καταμετρήθηκαν στο εθνικό δίκτυο (335 κάθετες προσβάσεις) χωρίς καμία προδιαγραφή σύνδεσης δημιουργούν μέγιστο πρόβλημα ασφαλείας της κυκλοφορίας.
Συνεπώς θα πρέπει να γίνει : επανέλεγχος των νόμιμων προσβάσεων όπου υπάρχει αγροτικός δρόμος να υπάρχει διπλή διαχωριστική γραμμή ώστε να επιτρέπονται μόνο ομόρροπες κινήσεις. Με ευθύνη των υπηρεσιών συντήρησης να αντικατασταθούν οι κάθετες προσβάσεις και να δημιουργηθούν απλές συνδέσεις. Εφόσον από την αγροτική οδό εξυπηρετούνται και επιχειρήσεις, βιοτεχνίες κλπ ,θα πρέπει με δικό τους κόστος να διαμορφώσουν ανάλογου τύπου κυκλοφοριακή σύνδεση.
Τα γεωμετρικά στοιχεία του Οδικού δικτύου τόσο σε οριζοντιογραφικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο μηκοτομών , λαμβάνουν μέτριες έως πολύ χαμηλές τιμές. Με τις σημερινές συνθήκες ο δρόμοι έχουν εξαντλήσει τη κυκλοφοριακή του ικανότητα και πλέον δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν σε άμεσους μελλοντικούς κυκλοφοριακούς φόρτους, που είναι συνεχώς αυξανόμενοι.
Πρώτη βασική «πληγή» των δρόμων είναι οι αδιαμόρφωτοι ισόπεδοι κόμβοι προς τις κατοικημένες περιοχές, καθώς και ο μεγάλος αριθμός παρόδιων εγκαταστάσεων που δεν διαθέτουν από το Νόμο Κυκλοφοριακές συνδέσεις (Β.Δ.465/70 και ΠΔ 143/89).
Επίσης η χρήση αγροτικών δρόμων από βιοτεχνικές, βιομηχανικές, αγροτικές ή άλλες επιχειρήσεις που καταλήγουν στο Εθνικό ή Επαρχιακό δίκτυο χωρίς στοιχειώδη διαμόρφωση πρόσβασης εισόδου –εξόδου με πολλή μεγαλύτερη πλέον κυκλοφορία, είναι μία από τις βασικές αιτίες ατυχημάτων τύπου «Καραμπόλας» κλπ. Οι δρόμοι αυτοί δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται πλέον σαν αγροτικοί και θα πρέπει να ζητούνται διαμορφώσεις συνδέσεων υποχρεωτικά. Γενικά οι κάθετες προσβάσεις στο Οδικό Δίκτυο (Εθνικό και Επαρχιακό) πρέπει σταδιακά να καταργηθούν.
Οι αριστερές στροφές τόσο κατά την έξοδο από την αρτηρία όσο και κατά την είσοδο σ αυτή χωρίς λωρίδα επιβράδυνσης, αποτελούν ένα άλλο βασικό τύπο ατυχημάτων με πλαγιομετωπικές συγκρούσεις. Συμμετοχή σε αυτά τα ατυχήματα έχουν τα φορτηγά τα οποία κινούνται αργά και προκαλούν κυκλοφοριακή συμφόρηση στην οδό.
Η διέλευση του Οδικού δικτύου μέσω οικισμών είναι ένας σημαντικός παράγοντας ατυχημάτων. Αποδεικνύεται ότι το όριο των 50 κm δεν αρκεί από μόνο του για τη μείωση των ατυχημάτων καθόσον γενικά δεν τηρείται ,ούτε είναι και εύκολο να τηρηθεί (πάρα πολλοί οικισμοί, εκνευρισμός των οδηγών, κλπ). Επιβάλλονται μέτρα περιορισμού και ελέγχου κίνησης των πεζών ειδικά στη περιοχή Κερασώνα-Παναγιάς και Καναλίου Δήμου Ζαλόγγου.
Όπου είναι δυνατόν θα πρέπει να αξιοποιηθούν οι ζώνες απαλλοτρίωσης που υπάρχουν μετά και προς τα αστικά κέντρα. ειδικά της πόλης της Πρέβεζας. Οι ζώνες αυτές δίνουν τη δυνατότητα διαπλάτυνσης της αρτηρίας, κατασκευή λωρίδων επιβράδυνσης, νησίδων, πεζοδρομίων και service road εκατέρωθεν της αρτηρίας. Τουλάχιστον τέτοιες λύσεις θα πρέπει σε επίπεδο μελετών να προχωρήσουν άμεσα ώστε να αποφευχθούν τετελεσμένα γεγονότα από τις παρόδιες επιχειρήσεις που μπαζώνουν χωρίς σχεδιασμό και χάραξη υψών, τις ζώνες απαλλοτρίωσης ,δημιουργώντας πιθανώς και πλημμυρικά φαινόμενα σε όμορες και όχι μόνο ιδιοκτησίες.
Σε όλο το Οδικό δίκτυο του Νομού υπάρχουν ελάχιστοι χώροι στάθμευσης «parking», χωρίς πινακίδες προειδοποίησης για το χώρο κλπ. Τούτο δημιουργεί περιβάλλον μη φιλικό και ανασφάλειας στους διερχόμενους, με συνέπεια οι στάσεις ανάγκης των οχημάτων να γίνονται αυθαίρετα, σε επικίνδυνα σημεία, με μεγάλα ρίσκα ατυχημάτων, καθόσον κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την επόμενη στάση ή στάθμευση και να σχεδιάσει τη διαδρομή του.
Ο ηλεκτροφωτισμός των κόμβων στις εισόδους των πόλεων παρουσιάζει σημαντική υστέρηση (π.χ. είσοδος Πρέβεζας από Υδραγωγείο). Ειδικά όταν η αρτηρία περνά από κατοικημένες περιοχές επιβάλλεται για λόγους ασφάλειας, ο ηλεκτροφωτισμός όλου του τμήματος (π.χ. ηλεκτροφωτίσθηκαν πρόσφατα τμήματα στη 19η Ε.Ο.).
Παιδικοί – Βρεφονηπιακοί Σταθμοί – ΚΔΑΑΠ Οι παιδικοί και οι βρεφονηπιακοί σταθμοί του νομού Πρέβεζας είναι οι παρακάτω:
Δήμος Πρέβεζας
5 κρατικοί παιδικοί σταθμοί 1 κρατικός παιδικός σταθμός ο οποίος λειτουργεί παράλληλα και ως ΚΔΑΑΠ
Δήμος Λούρου
1 κρατικός παιδικός – βρεφονηπιακός σταθμός
Δήμος Φιλιππιάδας
1 κρατικός παιδικός – βρεφονηπιακός σταθμός 1 ιδιωτικός παιδικός – βρεφονηπιακός σταθμός
Δήμος Θεσπρωτικού
1 κρατικός παιδικός σταθμός στις Παππαδάτες 1 κρατικός παιδικός σταθμός στο Θεσπρωτικό 1 ΚΔΑΑΠ Ριζοβούνι
Δήμος Ζαλόγγου
1 κρατικός παιδικός σταθμός στη Σινώπη (υπό κατασκεύή)
Δήμος Φαναρίου
1 κρατικός παιδικός σταθμός ο οποίος λειτουργεί παράλληλα και ως ΚΔΑΑΠ στο Καναλάκι
Δήμος Πάργας
1 κρατικός παιδικός σταθμός στην Πάργα 1 κρατικός παιδικός σταθμός στην Αγιά